Posted on Leave a comment

Kerjaya sebagai Ejen Hartanah

Ketahui cara untuk jadi agen hartanah, laluan kerjaya dan cabaran jadi agen hartanah

Kalau ditanya anak-anak kecil apa cita-cita mereka bila dah besar, pasti jawapan klise yang diberi mereka antaranya nak jadi doktor, polis, guru dan sebagainya.

Tapi jangan pelik ya, kini sudah  ada yang mengenali kerjaya sebagai perunding hartanah. Mungkin mereka mengetahuinya kerana bapa mereka seorang ejen hartanah atau  melalui kenalan keluarga saudara-mara yang bekerja dalam bidang ini atau mereka mengetahuinya apabila melihat proses jual beli rumah itu di depan mata.

Mungkin terdetik di hati mereka, “Nak kerja jual rumah lah”

“Nampak, masih boleh menghasilkan pendapatan yang lumayan”

Baiklah, berbalik kepada artikel ini, adakah anda sedang mencari maklumat tentang laluan kerjaya menjadi seorang agen hartanah?

Ataupun, anda sendiri yang berminat atau anak anda atau jiran anda atau sesiapapun sahaja, dipersilakan baca artikel ini untuk ketahui lebih lanjut mengenai kerjaya sebagai seorang agen hartanah.

Kerjaya ini tidaklah begitu popular dalam kalangan senarai kerjaya idaman tetapi kalau kena gaya, ia boleh memberi kepuasan karier bagi  yang meminati bidang hartanah ini.

Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman hidup saya sendiri melalui pemerhatian dan pengamatan terhadap perkara-perkara yang berlaku sepanjang saya menjadi agen hartanah ini, Ia ditambah dengan bacaan dan rujukan yang berkaitan bidang ini.

Jom baca!

Pengenalan

Perunding hartanah atau juga yang dikenali oleh masyarakat sebagai agen hartanah merupakan profesion pekerjaan yang melibatkan urus niaga jual dan beli hartanah seperti kawasan kediaman, rumah, aset bangunan dan tanah.

Senang cerita, anda adalah orang tengah  yang menguruskan urusan jual beli antara pengguna yang ingin menjual atau membeli hartanah, dengan pihak pemaju dan bank yang memberikan pinjaman untuk melayakkan anda berjaya dengan urusan jual beli tersebut.

Menurut laporan US News pada tahun 2020, kerjaya sebagai agen hartanah berada di ranking #4 dalam skop kerjaya bidang jualan dan pemasaran. Ranking ini disusun mengikut aspek seperti seperti:

  1. Tahap gaji yang diterima;
  2. Peluang pekerjaan di pasaran;
  3. Perkembangan kerjaya di masa akan dating;
  4. Tekanan tempat kerja;
  5. Faktor keseimbangan antara kerjaya dengan kehidupan seharian.

Definisi Agen Hartanah Perunding Hartanah

Apa Itu Agen Hartanah?

Seorang agen hartanah ialah individu yang telah mengikuti kursus perundingan hartanah dan/atau mempunyai kelayakan akademik dalam bidang hartanah. Antara jenis kelulusan akademik yang berkaitan dengan bidang ini adalah seperti:

  • Sijil
  • Diploma
  • Ijazah

Antara universiti awam yang menawarkan program Ijazah Sarjana Muda Penurusan Hartanah atau Bachelor in Real Estate Management ialah:

  • Universiti Malaya (UM)
  • Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  • Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)
  • Universiti Teknologi Mara (UiTM – cawangan Seri Iskandar, Perak)

Pelajar perlu menjalani latihan industri atau praktikal selama 2 tahun sebelum bergraduasi. Sekiranya mereka serius dalam bidang ini dan ingin membuka agensi hartanah sendiri, mereka perlu lulus temu duga yang diadakan oleh Lembaga Penilai Pentaksir dan Agen Hartanah selain menghadiri kursus perundingan hartanah.

Sila pastikan dapat kelulusan dulu ya barulah boleh anda gelar diri anda sebagai seorang agen hartanah!

Apa Itu Perunding Hartanah?

Sementara itu, perunding hartanah merupakan staf bawahan yang dilantik oleh agen hartanah untuk melakukan transaksi atau membantu urusan jual beli hartanah.

Sekiranya sesebuah urusan jual beli hartanah tersebut berjaya dilakukan, komisyen yang diterima adalah berdasarkan  terma dan persetujuan yang telah ditetapkan lebih awal antara perunding hartanah dengan agen hartanah yang menjadi agensi mereka.

Dari segi teknikal, perunding hartanah ialah subset kepada agen hartanah. Maksudnya, agen hartanah boleh jadi perunding hartanah, tapi, perunding hartanah tidak boleh jadi agen hartanah.

Tetapi lagi sekali, kita di Malaysia ni macam biasalah kan, kalau di kedai  mamak tu semua orang jadi bos, jadi untuk bidang hartanah ni, orang ramai jarang yang tahu perbezaan antara kedua-dua agen hartanah vs perunding hartanah. Pukul rata, semua dipanggil agen hartanah.

Pun boleh lah kan asalkan urusan jual beli anda berjaya disempurnakan dengan baik dan dilakukan mengikut tatacara dan prosedur perundangan yang betul.

Syarat dan Kelayakan:

Kena masuk kolej ke untuk dapatkan kelayakan?

Tiada syarat pendidikan minimum untuk menjadi seorang perunding hartanah, tapi kenalah pandai mengira, perlu tahu asas menggunakan komputer, membaca dan menulis; itu sudah tentu jatuh hukum wajib.

Untuk memudahkan urusan, anda perlu mempunyai kenderaan sendiri supaya senang anda bergerak untuk mencari klien dan pemilik hartanah.

Kerjaya ini sebenarnya boleh diceburi oleh sesiapa sahaja dan tiada ujian kelayakan asalkan anda mahir berkomunikasi dan gigih berusaha tidak mudah berputus asa.

Cara Menjadi Agen Hartanah Perunding Hartanah:

Ada kursus atau program latihan ke?

Sesiapa sahaja yang mempunyai minat atau betul-betul serius ingin libatkan diri sebagai agen hartanah, dialu-alukan untuk menceburi kerjaya ini.

Tapi, mestilah ada syaratnya, orang bawa kereta pun kena ada lesen, doktor perubatan pun kena berdaftar, sama juga macam kalau nak jadi agen hartanah atau perunding hartanah ni.

Sebelum anda boleh memulakan hari anda sebagai agen hartanah, anda WAJIB menyertai mana-mana kursus perundingan hartanah selama 2 hari yang dperakui oleh Lembaga Penilai, Pentaksir dan Agen Hartanah. Lembaga ini telah menetapkan bahawa semua perunding dan agen hartanah perlu mendaftar di bawahnya. Tak daftar, tak boleh!

Sepanjang kursus 2 hari tersebut, banyak pengisian yang boleh membantu kita untuk menjadi agen hartanah yang lebih power and successfull antaranya:

  • Topik pengenalan hartanah di Malaysia dan pasaran hartanah
  • Industri hartanah
  • Standard atau piawai agensi hartanah di Malaysia
  • Skop kerja agen hartanah
  • Kemahiran komunikasi untuk membantu rundingan yang berjaya
  • Asas perundangan untuk lebih memahami aspek guaman
  • Penggunaan teknologi dalam bidang hartanah

Sijil akan diberikan selepas anda tamat berkursus.

Persiapan Menjadi Agen Hartanah:

Apa yang perlu dibuat?

Seterusnya, saya akan ceritakan serba ringkas, kronologi atau langkah-langkah yang perlu anda ambil untuk bergelar seorang agen hartanah di Malaysia.

  1. Hadir ke kursus perundingan hartanah yang diterangkan sebelum ini. Yuran yang dikenakan ialah RM600.
  2. Tamat kursus, bawa salinan sijil anda dan cari agensi hartanah yang sah untuk anda sertai sebagai agen. Kebiasannya, agensi akan mengenakan yuran pendaftaran sebanyak RM100-500 bergantung kepada agensi tersebut.
  3. Kemudian, pastikan anda sudah mempunyai kelengkapan seperti laptop, telefon pintar, kad bisnes, pita ukur, banner dan sebagainya untuk memudahkan kerja-kerja anda sebagai agen hartanah.
  4. Dah bersedia dengan semua kelengkapan dan maklumat berkaitan? Inilah masanya anda meluaskan pemasaran anda untuk orang kenali anda sebagai agen hartanah.

Tips Pemasaran Agen Hartanah:

Macam mana nak cari klien?
  1. Iklankan diri anda di platform jualan.

Antaranya seperti Mudah, Majalah, Iproperty dan sebagainya. Zaman sekarangkan memang ramai yang suka shopping online? Semua benda akan dicari secara online.

  1. Kukuhkan imej di media sosial.

Manfaatkan Twitter, Facebook, Instagram, Tiktok dan sebagainya untuk memasarkan diri anda. Mungkin anda tak perlu secara direct bagitahu yang anda ialah agen hartanah; mungkin anda boleh cipta kandungan media sosial yang menarik untuk dikenali dan mengumpul bilangan pengikut yang ramai.

Dari situ, orang ramai akan mula ingin tahu atau menyelidiki latar belakang anda sebagai agen hartanah.

  1. Pengiklanan digital.

Zaman sekarang memang zaman media sosial. Iklan di surat khabar, radio dan majalah rasanya macam dah kurang relevan. Anda boleh gunakan khidmat social media influencer yang kita panggil tweetfamous, instafamous, youtuber, tiktokfamous dan sebagainya ini untuk review servis anda.

Caj pengiklanan mereka ini jauh lebih murah kalau nak dibandingkan dengan pengiklanan di TV atau radio.

Pendapatan Agen Hartanah:

Boleh kaya ke kerja agen hartanah ni?

Siapa yang nak kerja dengan gaji rendah? Semua orang  mahukan pekerjaan yang stabil, gaji yang lumayan dan beban kerja yang tidak begitu menyusahkan. Tak hairanlah ramai yang nak sangat masuk kerja kerajaan, bukan ke? Senang nak buat loan bank katanya…

Jangan risau, bak kata pepatah moden, rezeki tak pernah salah alamat, ulat dalam batu pun boleh hidup, saya senaraikan di sini bagaimana anda boleh buat duit dengan kerjaya sebagai agen hartanah ini,

  1. Dapat komisyen melalui hasil jualan atau sewaan hartanah

Bak kata orang putih, we cut to the chase je lah, kerjaya agen hartanah ini bukanlah macam kerani atau pekerja kerajaan yang cukup jam, hujung bulan gaji masuk.

Agen hartanah makan gaji dengan komisyen jualan yang berjaya dikendalikan. Komisyennya ialah lebih kurang dalam 3% daripada harga unit rumah.

Komisyen ini merupakan standard bagi harga dan kadar pasaran di negara kita. Contoh pengiraan mudah, kalau anda berjaya menjual rumah yang berharga RM1 juta, anda akan mendapat komisyen sebanyak RM30k.

Daripada nilai komisyen sebanyak RM30k ini, anda akan berkongsi dengan agensi yang anda naungi. Perkongsian ini pula bergantung kepada perjanjian anda dengan agensi anda. Contohnya anda bersetuju 50:50 dengan hasil komisyen, anda akan mendapat RM15k sebagai komisyen bersih.

Tapi, ikut pengalaman saya, kebanyakan agensi membahagikan 60% untuk agen baru dan pratus komesin ini akan naik dari masa ke semasa.

Itulah ‘gaji’ anda. Bayangkan jika dalam sebulan, anda berjaya menjual 3 unit buah dengan harga serupa, anda boleh meraih pendapatan RM54k untuk bulan itu.

Masyuk sungguh tu! Nilai komisyen ini akan makin bertambah jika anda rajin mencari pembeli dan bersungguh-sungguh menyiapkan urusan jual beli tersebut dengan sempurna.

Lebih-lebih lagi bagi jualan rumah di kawasan bandar seperti di Lembah Klang yang mempunyai banyak lot jualan dan harganya pula ratusan ribu hingga jutaan ringgit bagi setiap unit.

  1. Bayaran daripada yuran guaman

Selain komisyen jualan rumah yang berjaya, anda turut memperolehi wang poket tambahan melalui bayaran daripada yuran guaman melalui peguam yang anda rekemenkan.

Secara asasnya, urusan jual beli rumah memerlukan campur tangan peguam supaya urusan tersebut melalui sistem perundangan yang telus dan melindungi hak kedua-dua pembeli dan penjual.

Sebagai agen hartanah, anda boleh rekemenkan seorang peguam untuk memastikan kelancaran urusan. Daripada kos guaman yang dikenakan, peguam tersebut akan memperuntukkan sejumlah wang sebagai saguhati kepada anda yang telah rekemenkan khidmat mereka sebagai peguam dalam urusan jual beli tersebut.

Nilainya tidaklah sekencang jumlah komisyen 3% jualan rumah tadi, tetapi rezeki jangan ditolak. Ada yang boleh mencecah ratusan ringgit untuk satu urus niaga yang berjaya.

Dalam keadaan ekonomi sekarang, RM100 pun sangat bernilai lebih-lebih lagi bagi mereka yang berkeluarga.

Posted on Leave a comment

Kerjaya sebagai ejen Hartanah

Ketahui cara untuk jadi ejen hartanah, laluan kerjaya dan cabaran jadi ejen hartanah

Kalau ditanya anak-anak kecil apa cita-cita mereka bila dah besar, pasti jawapan klise yang diberi mereka antaranya nak jadi doktor, polis, guru dan sebagainya. Tapi jangan pelik ya, kini sudah ada yang mengenali kerjaya sebagai perunding hartanah. Mungkin mereka mengetahuinya kerana bapa mereka seorang ejen hartanah atau melalui kenalan keluarga saudara-mara yang bekerja dalam bidang ini atau mereka mengetahuinya apabila melihat proses jual beli rumah itu di depan mata.

Mungkin terdetik di hati mereka, “Nak kerja jual rumah lah”

“Nampak, masih boleh menghasilkan pendapatan yang lumayan”

Baiklah, berbalik kepada artikel ini, adakah anda sedang mencari maklumat tentang laluan kerjaya menjadi seorang agen hartanah? Ataupun, anda sendiri yang berminat atau anak anda atau jiran anda atau sesiapapun sahaja, dipersilakan baca artikel ini untuk ketahui lebih lanjut mengenai kerjaya sebagai seorang agen hartanah.

Kerjaya ini tidaklah begitu popular dalam kalangan senarai kerjaya idaman tetapi kalau kena gaya, ia boleh memberi kepuasan karier bagi yang meminati bidang hartanah ini. Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman hidup saya sendiri melalui pemerhatian dan pengamatan terhadap perkara-perkara yang berlaku sepanjang saya menjadi agen hartanah ini, Ia ditambah dengan bacaan dan rujukan yang berkaitan bidang ini.

Jom baca!

Pengenalan

Perunding hartanah atau juga yang dikenali oleh masyarakat sebagai agen hartanah merupakan profesion pekerjaan yang melibatkan urus niaga jual dan beli hartanah seperti kawasan kediaman, rumah, aset bangunan dan tanah.

Senang cerita, anda adalah orang tengah yang menguruskan urusan jual beli antara pengguna yang ingin menjual atau membeli hartanah, dengan pihak pemaju dan bank yang memberikan pinjaman untuk melayakkan anda berjaya dengan urusan jual beli tersebut.

Menurut laporan US News pada tahun 2020, kerjaya sebagai agen hartanah berada di ranking #4 dalam skop kerjaya bidang jualan dan pemasaran. Ranking ini disusun mengikut aspek seperti seperti:

1. Tahap gaji yang diterima;
2. Peluang pekerjaan di pasaran;
3. Perkembangan kerjaya di masa akan dating;
4. Tekanan tempat kerja;
5. Faktor keseimbangan antara kerjaya dengan kehidupan seharian.
Definisi Agen Hartanah Perunding Hartanah

Apa Itu Agen Hartanah?

Seorang agen hartanah ialah individu yang telah mengikuti kursus perundingan hartanah dan/atau mempunyai kelayakan akademik dalam bidang hartanah. Antara jenis kelulusan akademik yang berkaitan dengan bidang ini adalah seperti:

• Sijil
• Diploma
• Ijazah

Antara universiti awam yang menawarkan program Ijazah Sarjana Muda Penurusan Hartanah atau Bachelor in Real Estate Management ialah:

• Universiti Malaya (UM)
• Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
• Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)
• Universiti Teknologi Mara (UiTM – cawangan Seri Iskandar, Perak)

Pelajar perlu menjalani latihan industri atau praktikal selama 2 tahun sebelum bergraduasi. Sekiranya mereka serius dalam bidang ini dan ingin membuka agensi hartanah sendiri, mereka perlu lulus temu duga yang diadakan oleh Lembaga Penilai Pentaksir dan Agen Hartanah selain menghadiri kursus perundingan hartanah.

Sila pastikan dapat kelulusan dulu ya barulah boleh anda gelar diri anda sebagai seorang agen hartanah!

Apa Itu Perunding Hartanah?

Sementara itu, perunding hartanah merupakan staf bawahan yang dilantik oleh agen hartanah untuk melakukan transaksi atau membantu urusan jual beli hartanah.

Sekiranya sesebuah urusan jual beli hartanah tersebut berjaya dilakukan, komisyen yang diterima adalah berdasarkan terma dan persetujuan yang telah ditetapkan lebih awal antara perunding hartanah dengan agen hartanah yang menjadi agensi mereka.

Dari segi teknikal, perunding hartanah ialah subset kepada agen hartanah. Maksudnya, agen hartanah boleh jadi perunding hartanah, tapi, perunding hartanah tidak boleh jadi agen hartanah.

Tetapi lagi sekali, kita di Malaysia ni macam biasalah kan, kalau di kedai mamak tu semua orang jadi bos, jadi untuk bidang hartanah ni, orang ramai jarang yang tahu perbezaan antara kedua-dua agen hartanah vs perunding hartanah. Pukul rata, semua dipanggil agen hartanah.

Pun boleh lah kan asalkan urusan jual beli anda berjaya disempurnakan dengan baik dan dilakukan mengikut tatacara dan prosedur perundangan yang betul.

Syarat dan Kelayakan:

Kena masuk kolej ke untuk dapatkan kelayakan?

Tiada syarat pendidikan minimum untuk menjadi seorang perunding hartanah, tapi kenalah pandai mengira, membaca dan menulis; itu sudah tentu jatuh hukum wajib.

Untuk memudahkan urusan, anda perlu mempunyai kenderaan sendiri supaya senang anda bergerak untuk mencari klien dan pemilik hartanah.

Kerjaya ini sebenarnya boleh diceburi oleh sesiapa sahaja asalkan anda mahir berkomunikasi dan gigih berusaha tidak mudah berputus asa.

Cara Menjadi Agen Hartanah Perunding Hartanah:

Ada kursus atau program latihan ke?

Sesiapa sahaja yang mempunyai minat atau betul-betul serius ingin libatkan diri sebagai agen hartanah, dialu-alukan untuk menceburi kerjaya ini.

Tapi, mestilah ada syaratnya, orang bawa kereta pun kena ada lesen, doktor perubatan pun kena berdaftar, sama juga macam kalau nak jadi agen hartanah atau perunding hartanah ni.

Sebelum anda boleh memulakan hari anda sebagai agen hartanah, anda WAJIB menyertai mana-mana kursus perundingan hartanah selama 2 hari yang dperakui oleh Lembaga Penilai, Pentaksir dan Agen Hartanah. Lembaga ini telah menetapkan bahawa semua perunding dan agen hartanah perlu mendaftar di bawahnya. Tak daftar, tak boleh!

Sepanjang kursus 2 hari tersebut, banyak pengisian yang boleh membantu kita untuk menjadi agen hartanah yang lebih power and successfull antaranya:

• Topik pengenalan hartanah di Malaysia dan pasaran hartanah
• Industri hartanah
• Standard atau piawai agensi hartanah di Malaysia
• Skop kerja agen hartanah
• Kemahiran komunikasi untuk membantu rundingan yang berjaya
• Asas perundangan untuk lebih memahami aspek guaman
• Penggunaan teknologi dalam bidang hartanah

Sijil akan diberikan selepas anda tamat berkursus.

Persiapan Menjadi Agen Hartanah: Apa yang perlu dibuat?

Seterusnya, saya akan ceritakan serba ringkas, kronologi atau langkah-langkah yang perlu anda ambil untuk bergelar seorang agen hartanah di Malaysia.

1. Hadir ke kursus perundingan hartanah yang diterangkan sebelum ini. Yuran yang dikenakan ialah RM600.
2. Tamat kursus, bawa salinan sijil anda dan cari agensi hartanah yang sah untuk anda sertai sebagai agen. Kebiasannya, agensi akan mengenakan yuran pendaftaran sebanyak RM100-500 bergantung kepada agensi tersebut.
3. Kemudian, pastikan anda sudah mempunyai kelengkapan seperti laptop, telefon pintar, kad bisnes, pita ukur, banner dan sebagainya untuk memudahkan kerja-kerja anda sebagai agen hartanah.
4. Dah bersedia dengan semua kelengkapan dan maklumat berkaitan? Inilah masanya anda meluaskan pemasaran anda untuk orang kenali anda sebagai agen hartanah.

Tips Pemasaran Agen Hartanah: Macam mana nak cari klien?

1. Iklankan diri anda di platform jualan.

Antaranya seperti Shopee, Mudah, Lazada dan sebagainya. Zaman sekarangkan memang ramai yang suka shopping online? Semua benda akan dicari secara online.

2. Kukuhkan imej di media sosial.

Manfaatkan Twitter, Facebook, Instagram, Tiktok dan sebagainya untuk memasarkan diri anda. Mungkin anda tak perlu secara direct bagitahu yang anda ialah agen hartanah; mungkin anda boleh cipta kandungan media sosial yang menarik untuk dikenali dan mengumpul bilangan pengikut yang ramai.

Dari situ, orang ramai akan mula ingin tahu atau menyelidiki latar belakang anda sebagai agen hartanah.

3. Pengiklanan digital.

Zaman sekarang memang zaman media sosial. Iklan di surat khabar, radio dan majalah rasanya macam dah kurang relevan. Anda boleh gunakan khidmat social media influencer yang kita panggil tweetfamous, instafamous, youtuber, tiktokfamous dan sebagainya ini untuk review servis anda.

Caj pengiklanan mereka ini jauh lebih murah kalau nak dibandingkan dengan pengiklanan di TV atau radio.

Pendapatan Agen Hartanah: Boleh kaya ke kerja agen hartanah ni?

Siapa yang nak kerja dengan gaji rendah? Semua orang mahukan pekerjaan yang stabil, gaji yang lumayan dan beban kerja yang tidak begitu menyusahkan. Tak hairanlah ramai yang nak sangat masuk kerja kerajaan, bukan ke? Senang nak buat loan bank katanya…

Jangan risau, bak kata pepatah moden, rezeki tak pernah salah alamat, ulat dalam batu pun boleh hidup, saya senaraikan di sini bagaimana anda boleh buat duit dengan kerjaya sebagai agen hartanah ini,

1. Dapat komisyen melalui hasil jualan atau sewaan hartanah

Bak kata orang putih, we cut to the chase je lah, kerjaya agen hartanah ini bukanlah macam kerani atau pekerja kerajaan yang cukup jam, hujung bulan gaji masuk.
Agen hartanah makan gaji dengan komisyen jualan yang berjaya dikendalikan. Komisyennya ialah lebih kurang dalam 3% daripada harga unit rumah.

Komisyen ini merupakan standard bagi harga dan kadar pasaran di negara kita. Contoh pengiraan mudah, kalau anda berjaya menjual rumah yang berharga RM1 juta, anda akan mendapat komisyen sebanyak RM30k.

Daripada nilai komisyen sebanyak RM30k ini, anda akan berkongsi dengan agensi yang anda naungi. Perkongsian ini pula bergantung kepada perjanjian anda dengan agensi anda. Contohnya anda bersetuju 50:50 dengan hasil komisyen, anda akan mendapat RM15k sebagai komisyen bersih.

Tapi, ikut pengalaman saya, kebanyakan agensi membahagikan 80% untuk agen dan baki 20% untuk agensi.

Itulah ‘gaji’ anda. Bayangkan jika dalam sebulan, anda berjaya menjual 3 unit buah dengan harga serupa, anda boleh meraih pendapatan RM45k untuk bulan itu.

Masyuk sungguh tu! Nilai komisyen ini akan makin bertambah jika anda rajin mencari pembeli dan bersungguh-sungguh menyiapkan urusan jual beli tersebut dengan sempurna.

Lebih-lebih lagi bagi jualan rumah di kawasan bandar seperti di Lembah Klang yang mempunyai banyak lot jualan dan harganya pula ratusan ribu hingga jutaan ringgit bagi setiap unit.

2. Bayaran daripada yuran guaman

Selain komisyen jualan rumah yang berjaya, anda turut memperolehi wang poket tambahan melalui bayaran daripada yuran guaman melalui peguam yang anda rekemenkan.

Secara asasnya, urusan jual beli rumah memerlukan campur tangan peguam supaya urusan tersebut melalui sistem perundangan yang telus dan melindungi hak kedua-dua pembeli dan penjual.

Sebagai agen hartanah, anda boleh rekemenkan seorang peguam untuk memastikan kelancaran urusan. Daripada kos guaman yang dikenakan, peguam tersebut akan memperuntukkan sejumlah wang sebagai saguhati kepada anda yang telah rekemenkan khidmat mereka sebagai peguam dalam urusan jual beli tersebut.

Nilainya tidaklah sekencang jumlah komisyen 3% jualan rumah tadi, tetapi rezeki jangan ditolak. Ada yang boleh mencecah ratusan ringgit untuk satu urus niaga yang berjaya.

Dalam keadaan ekonomi sekarang, RM100 pun sangat bernilai lebih-lebih lagi bagi mereka yang berkeluarga.

Skop Kerjaya dan Bidang Tugas Agen Hartanah:
Agen hartanah ni kerjanya macam mana?

Dalam urusan jual beli hartanah, dua sasaran pengguna yang perlu dikuasai oleh seseorang yang bergelar agen hartanah ialah pemilik hartanah DAN pembeli hartanah.

Berikut ialah skop tugas dengan pemilik hartanah, yang boleh diringkaskan dengan akronim NIAMS:

Networking: Bina jaringan dengan pemilik hartanah atau pihak pemaju
Inspection: Membuat pemeriksaan ke atas hartanah
Advice: Memberi khidmat nasihat kepada pihak berkenaan
Marketing: Membuat pemasaran untuk mencari pembeli yang berpotensi
Secure: Melindungi dan memastikan hak tuan hartanah

Skop tugas dengan bakal pembeli hartanah pula seperti berikut yang membentuk akronim ARVNIS:

Approach: Mendekati bakal pembeli dan membina jaringan perhubungan
Review: Semakan kelayakan pembeli untuk melakukan urus niaga beli hartanah
Visiting: Membawa pembeli ke lokasi hartanah
Negotiate: Berunding dengan pembeli
Intermediate: Bertindak sebagai orang tengah untuk mendapatkan khidmat peguam dan urusan pinjaman bank yang lebih lancar
Secure: Melindungi dan memastikan hak pembeli

Kelebihan dan Cabaran Menjadi Agen Hartanah: Suka dan duka silih berganti dalam hidupku seorang agen hartanah

Sudah jadi adat resam alam, macam kata pepatah bahasa Inggeris, “You get some, you lose some,” nak jadi agen hartanah, anda kena bersedia dengan segala kemungkinan pasang surut dunia pekerjaan.

Ini ialah kelebihan menjadi seorang agen hartanah:

1. Mengubah hidup

It’s a life changing experience! Kita akan terlibat dengan keputusan seseorang yang ingin membeli rumah. Jangan pandang ringan urusan jual beli rumah! Selain cari pasangan hidup, nak beli rumah pun kena fikir macam-macam faktor! Memang perlu sungguh-sungguh antara hidup dan mati.

2. Tiada tekanan dari bos majikan

You are your own boss! Jika mereka yang makan gaji, kerja pejabat sering tertekan dengan hidup mereka didesak berbagai-bagai permintaan aneh bos, anda tak perlu berhadapan dengan ini semua!

Anda sendiri yang menentukan masa depan anda. Jika anda rajin, maka kencang lah pendapatan anda, jika malas lemau mencari klien, lemau lah poket anda.

3. Pendapatan lumayan

It’s all about the money, money! Dengan pengiraan 3% nilai komisyen bagi setiap unit hartanah yang berjaya dijual, anda boleh merancang pendapatan anda dengan baik untuk meraih kedudukan kewangan yang stabil.

4. Masa kerja yang fleksibel

Time is gold! Ini mungkin dicemburui oleh rakan-rakan anda yang makan gaji waktu pejabat. Anda mempunyai waktu kerja yang fleksibel dan tak terikat untuk punch in punch out pada setiap hari.

Oleh itu, anda akan mempunyai lebih masa untuk diluangkan bersama keluarga atau untuk melakukan aktiviti hiburan anda seperti bersenam, menonton wayang (tiket wayang hari Rabu belah siang hari lebih murah, kan?), karaoke, makan-makan dan sebagainya.

5. Modal rendah untuk memulakan kerjaya

Why spend more when you can save more? Kos permulaan untuk menyediakan agensi atau bekerja sebagai agen hartanah tidak memerlukan kelengkapan atau peralatan yang canggih dan mahal.

Cukup sekadar ruang pejabat untuk mudah pelanggan mencari anda. Malah, ada pelanggan yang gemar jumpa anda di kedai makan atau premis mereka untuk kesenangan mereka.

6. Cerah masa depan

Sustainability is key! Bidang hartanah ialah bidang yang sentiasa mendapat permintaan. Setiap orang memerlukan rumah sebagai tempat perlindungan, kediaman atau dijadikan aset. Semakin mereka menginjak dewasa, semakin bertambah keperluan mereka untuk membeli rumah sendiri.

Oleh sebab itu, dikatakan bahawa bidang hartanah ialah bidang yang evergreen, tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas, sentiasa mendapat permintaan sepanjang zaman.

Cabaran Menjadi Agen Hartanah

Langit tak selalunya cerah. Berikut disenaraikan cabaran-cabaran yang bakal dan sedang dihadapi oleh seorang agen hartanah:

• Pembeli tidak meneruskan pembelian atas sebab peribadi
• Pihak bank tidak meluluskan permohonan pinjaman pembeli
• Ada agen lain caras/sailang klien kita
• Harga rumah tiba-tiba dinaikkan pemilik
• Pemilik rumah membatalkan niat menjual rumah kepada pembeli
• Moral jatuh jika tiada transaksi jualan dalam tempoh beberapa bulan kerana pendapatan adalah berdasarkan komisyen jualan

Pantang Larang Menjadi Agen Hartanah: Do’s and Don’t’s

Minat sahaja tidak mencukupi untuk terus berjaya dalam bidang ini. Oleh itu, saya kongsikan beberapa perkara yang menyebabkan kegagalan menjadi agen hartanah yang cemerlang, semoga menjadi tips berguna:

• Tidak fokus: Menjadikan kerjaya ini sebagai kerja sampingan
• Bodoh sombong: Tidak mahu mendengar nasihat senior
• Tidak berdisiplin: Selalu buat klien tertunggu-tunggu
• Terburu-buru: Gopoh dalam melakukan urusan sehingga banyak perkara penting boleh tercicir seperti dokumen yang tidak lengkap, maklumat hartanah yang tidak tepat dan sebagainya
• Putus asa: Hangat-hangat tahi ayam atau tidak bangkit apabila mula diuji dengan karenah urusan dokumentasi dan klien yang macam-macam ragam.

Pesanan Buat Bakal Agen Hartanah: Nasihat daripada senior

Sebelum mengakhiri artikel ini, suka saya himpunkan beberapa titipan nasihat yang saya dapat daripada senior saya dan juga daripada pengalaman saya sepanjang menjadi agen hartanah.

Pertama sekali, set dan tetapkan niat kita nak bekerja ini kerana Allah, nak bantu keluarga, agama dan bangsa kita. In Sya Allah, jalan kita akan dipermudahkan. Kalau tiba-tiba berhadapan dengan halangan, kita takkan mudah putus asa.

Selain itu, amalkan bersedekah terutamanya setiap kali kalau anda berjaya menjual rumah dan mendapat komisyen. Molek lah kalau anda peruntukkan dalam 5% daripada hasil komisyen tersebut untuk disedekahkan di tabung masjid, belanja barang dapur ibu bapa, bawa anak isteri pergi makan sedap-sedap, hulurkan sumbangan di tabung bencana, komuniti kejiranan dan sebagainya.

Semakin banyak kita bersedekah, semakin luas pintu rezeki kita nanti.

Sebagai agen hartanah juga, kita kena sentiasa lengkapkan diri kita dengan ilmu terutamanya dalam bidang hartanah. Sentiasa peka dengan perkembangan semasa kerana polisi hartanah akan sentiasa berubah seiring dengan perubahan pemerintahan kerajaan.

Di samping itu, tak salah kalau kita terus menambah ilmu pengetahuan dengan menyertai kursus atau program latihan tambahan. Antaranya kelas pemasaran, kem bina diri, kelas bahasa dan kelas komunikasi.

Hal ini sangat bagus untuk menjadikan diri kita lebih berkeyakinan dan berketerampilan. Barulah klien pun yakin dengan kita!

Kesimpulan

Menjadi agen hartanah bukanlah sekadar menjadi promoter menjual rumah, tetapi mengajar kita untuk mendidik rasa rendah diri dan melatih skill komunikasi yang lebih baik.

Profesion ini bukanlah sejenis kerjaya yang glamour atau popular, tetapi memadailah dengan usaha anda sebagai agen, boleh menjadi punca pendapatan yang lumayan, bak kata peribahasa mat Saleh, you reap what you sow.

“Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya”. Semoga anda yang ingin membina kerjaya sebagai agen hartanah terus kental hati dan kepada rakan-rakan seperjuangan, semoga kita terus berjaya.

Untuk dapatkan khidmat jual beli hartanah, boleh hubungi saya melalui link di bawah.